Maxima bezoekt succesvolle ‘BRAC onderneemster’

Maxima bezoekt succesvolle ‘BRAC onderneemster’

Koningin Máxima, bracht afgelopen week een bezoek aan Bangladesh als speciaal pleitbezorger van de secretaris-generaal van de VN voor inclusieve financering voor ontwikkeling. Tijdens haar vorige bezoek 4 jaar geleden maakte ze de belofte aan ‘BRAC-onderneemster’ Jhorna, om weer terug te komen.

Jhorna is het voorbeeld van hoe de bal kan gaan rollen als gevolg van de toegang tot financiele diensten, in haar geval een microkrediet. Met de lening bij de BRAC bank 10 jaar geleden kocht Jhorna een naaimachine en stoffen en begon met het maken van kleding. Bij wat winst, leende ze iets meer om meer machines te kunnen kopen en mensen in dienst te nemen. Anno 2019 heeft ze 16 mensen in dienst en een florerend bedrijf. Met haar inkomsten kan ze haar familie onderhouden en sponsort ze het onderwijs voor 10 kinderen in haar buurt.

Maxima’s bezoek aan Bangaldesh stond in het teken van van de promotie van toegang tot financiele en digitale diensten in Bangladesh. “Financiële en digitale inclusie is van vitaal belang voor het levensonderhoud, het inkomen en voor investeringen – die bijdragen aan de vermindering van armoede en ongelijkheid,” aldus Maxima. “De financiële inclusie is gestegen van 31 procent in 2014 naar 50 procent in 2017 en dit is eigenlijk heel spannend. Dit is voornamelijk gebeurd door mobiele financiële diensten.” Vijfenzestig procent van de Bengalese mannen heeft een account, terwijl het aantal vrouwen achterblijft op 36 procent. De kloof tussen mannen en vrouwen in financiële toegang groeide van 2014 tot 2017 met maar liefst 20 procent. Maxima: “Dit komt omdat niet alle vrouwen mobiele telefoons hebben.”

Vanaf het begin wist BRAC  dat ntwikkeling niet mogelijk is zonder vrouwen economisch sterker te maken. BRAC legde de basis voor financiële inclusie in 1974, met microfinanciering. Nu is BRAC uitgegroeid tot een van ‘s werelds grootste aanbieders van financiële diensten, actief in zeven landen in Azië en Afrika. In Bangladesh zijn 87% van onze klanten vrouwen.
Lees meer

terug naar nieuws